Bedragerimodus
Her finner du informasjon om vanlige bedragerimodus og tips for å unngå å bli bedratt.
AKTUELT
Lege tiltalt for grovt skattesvik
Ei kvinne i 60-åra er tiltalt for aktlaust grovt skattesvik ved å ha unndrege skatt på til saman ca. 3,2 millionar kroner over fem år. Alle skattytarar har eit ansvar for å sjekke at skattemeldingane er korrekte, òg dei som nyttar rådgjevarar.Two sentenced to prison in international fraud case – final and enforceable judgement
In the summer of 2024, two Romanian nationals were sentenced to prison for having swindled more than 400 persons in Norway in a fraud scheme run from Romania. One of them appealed against his sentence. The Court of Appeal has now dismissed the appeal thus making the judgement final and enforceable.Dømde til fengsel for internasjonal svindel – no er dommen rettskraftig
To rumenarar blei dømde til fengsel sommaren 2024 for å ha svindla over 400 nordmenn frå Romania. Den eine domfelte anka saka. Lagmannsretten har no forkasta anken, og dommen er dermed rettskraftig.Økokrim har henlagt anmeldelsen mot Institutt for Energiteknikk
Direktoratet for strålevern og atomsikkerhet (DSA) anmeldte i oktober 2024 Institutt for Energiteknikk (IFE) for manipulasjon av forskningsresultater fra Haldenreaktoren. Forholdene anses som foreldet, og anmeldelsen henlegges.Mann i 60-årene dømt for grovt heleri og grovt bedrageri
En mann fra Bærum er dømt til fengsel i 3 år og 10 måneder for grovt heleri av drøyt 14 millioner kroner og grovt bedrageri for i overkant av 5 millioner kroner.AKTUELL PUBLIKASJON
Criminal actors in the Nordic countries cooperate on money laundering
A new report shows that criminal actors in the Nordic countries cooperate to safeguard proceeds of crime.
UNNGÅ Å BLI BEDRATT
Hvordan unngå å bli bedratt
1. Ikke gi fra deg personopplysninger, konto- og kredittkortinformasjon til personer og firmaer som henvender seg til deg per telefon eller e-post.
2. Ikke gi fra deg passord og pinkoder til personer som henvender seg per telefon eller e-post.
3. Sjekk hvorvidt informasjonen som gis er korrekt før du betaler for en vare eller tjeneste. Har du ikke bestilt varen, skal du ikke betale.